top of page

בית על משאית וכיתת לימוד עגולה: האדריכלים הצעירים והמבטיחים בישראל

שני רחל פומס

YNET

26.04.2021

בענפים מסוימים בשוק העבודה, גיל 40 נחשב לשלב בחיים בו מרבית המשוכות הקשות של המקצוע כבר חלפו. מקצוע האדריכלות, לעומת זאת, אינו אחד מהם. אדריכלים ואדריכליות עצמאיים בני ובנות 40, נחשבים כמי שנמצאים רק בתחילת דרכם המקצועית. התערוכה "40/40", שנערכת בחודשי אפריל ומאי בבית האדריכל שביפו, מספקת הצצה מעניינת לעבודותיהם של כמה מהאדריכלים הצעירים והבולטים שפועלים בארץ. זוהי התערוכה העשירית במספר, שנערכת אחת לשנתיים, שמציינת גם 20 שנה להקמתה.

"התערוכה הזאת היא אולי הפלטפורמה היחידה מחוץ לאינטרנט ולרשתות החברתיות שנותנת במה לאדריכלים צעירים", מסבירה אוצרת התערוכה, האדריכלית מיכל אהרוני. "תנאי הכניסה הבסיסי להציג בתערוכה הוא פשוט להיות אדריכל או אדריכלית עצמאיים מתחת לגיל 40". את התנאי הנוקשה מסבירה אהרוני בכך ש"מדובר בשלב המשמעותי בו נעשים הצעדים הראשונים בקריירה העצמאית וגיבוש הזהות המקצועית של האדריכלים".

למעלה מ-30 פרויקטים, שנבחרו בידי ועדת התערוכות של התאחדות האדריכלים, מוצגים בתערוכה. "הוגדרו מספר קריטריונים לבחירה, והושם דגש מיוחד על הרעיון התכנוני ואופן ביטויו בפרויקט", מסבירה אהרוני. העבודות המוצגות השנה חולקו לשתי קטגוריות בלבד: פרויקטים בנויים ופרויקטים שאינם בנויים. בתערוכה עבודות במנעד רחב של נושאים: החל בעיצוב בתים פרטיים ומשרדים, דרך פרויקטים בעלי אופי ציבורי, ואף בניינים ברחבי העולם.

פרויקט קטן גדול
המכנה המשותף של עבודות רבות בתערוכה מתייחס לקנה המידה הקטן שמאפיין אותן – לרוב מדובר בבתים פרטיים. "לרוב אדריכלים צעירים מתעסקים בפרויקטים קטנים יותר", מסבירה האוצרת אהרוני. "תמיד צוחקים על זה שאדריכלות הוא מקצוע למבוגרים, כי שיא הקריירה מגיע באזור גיל 60. עד אז עיקר המאמץ הוא להשיג את הפרויקטים הגדולים. זה קורה לפעמים, אבל זה לא משהו נפוץ בתחילת הקריירה, בטח לא בגיל 40".

אחת העבודות שבהחלט מאתגרת ומותחת את הגבולות של תכנון פרויקטים קטנים הוא "בית המשאית" של האדריכלים אהוד נדל ונטלי רויזין. השניים הצליחו להפוך משאית הובלה משומשת של חברת אוסם, שהובילה בעברה במבה ובה שטח של 25 מ"ר, לבית עבור משפחה בת חמש נפשות. "היה כאן אתגר כפול: לתכנן בית שהוא גם קומפקטי וגם נייד, שכל המערכות כמו חשמל וביוב נמצאות בתוכו ונעות יחד איתו. זה היה אחד האתגרים הגדולים שלנו", משתפת רויזין.

הסלון בבית המשאית מודולרי ומשתנה בהתאם לצרכי המשפחה, ורויזין מספרת איך כל פינה הפכה למקום אחסון או חלון. "למרות הגודל הקטן של המשאית זה מרגיש מאוד מרווח ופתוח בגלל שיש המון חלונות. חיים את החוץ יותר מאשר את הפנים".


תערוכת "40/40" תינעל ב-13 במאי, ובסופה יוכרז הזוכה בפרס הצטיינות לאדריכלים צעירים על שם האדריכל דוד רזניק ז"ל. את העבודות המוצגות בתערוכה ישפוט צוות שיפוט חיצוני שיבחר את הפרויקט המצטיין בכל קטגוריה, כאשר הקריטריונים לשיפוט הם: מקוריות הרעיון, אופן הצגתו והגשמתו במבנה הבנוי או בתוכניות וההדמיות המוצגות.
"40/40", בית האדריכל, המגדלור 15, תל אביב-יפו (עד 13.5.21)

  • Facebook
  • אינסטגרם
  • ווטסאפ
  • מייל
bottom of page